Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

Wolontariat

REGULAMIN I ZAŁOŻENIA SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU

„Pomaganie mnie nakręca”

działającego w Szkole Podstawowej nr 4 z Oddziałami  Integracyjnymi w Sochaczewie

 

Wstęp

Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły - nauczycieli, uczniów i rodziców - na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka.

Okres nauki w szkole jest najwłaściwszy dla kreowania postaw altruistycznych. Wykorzystując otwartość i ciekawość świata młodego człowieka poprzez Wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia.

Staramy się , aby uczniowie w naszej szkole byli pełni pasji i zaangażowania, kierowali się wrażliwością i troską o drugiego człowieka. Uczniowie chcą nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.

Wolontariat również rozwija wśród dzieci postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia i uzależnień. Stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości, pomaga w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego.

Podejmowana przez uczniów-wolontariuszy aktywność wpływa pozytywnie na rozwój ich osobowości, jest ważna ze względu na wymiar edukacyjno- wychowawczy.

Pobierz >Formularz_wolontariusza <


1. Cele:

kształtowanie wrażliwości i empatii na potrzeby innych,
wykształcenie postawy otwartości i tolerancji wobec słabszych, chorych i potrzebujących,
integrowanie społeczności szkolnej,
zdobywanie nowych doświadczeń i umiejętności społecznych,
rozbudzanie wrażliwości dzieci na ludzką krzywdę,
motywowanie do działań bezinteresownych i altruistycznych,
szerzenie idei wolontariatu jako sposobu na życie,
podnoszenie poczucia własnej wartości,
wprowadzenie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym,
realizacja swoich potrzeb, ambicji i uzdolnień,
rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie,
nawiązywanie kontaktów z organizacjami społecznymi działającymi na rzecz środowiska.
 

2. Obszary działania

Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne.

ŚRODOWISKO SZKOLNE

- akcje charytatywne  i profilaktyczne na rzecz dzieci z naszej szkoły

- organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce

ŚRODOWISKO POZASZKOLNE

- Akcje charytatywne wspierające instytucje, fundacje, stowarzyszenia i osoby prywatne.


 3. Prawa i obowiązki wolontariusza

 PRAWA WOLONTARIUSZA

Wolontariusz ma prawo do zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw. 
Wolontariusz ma prawo do podejmowania pracy w wymiarze nie utrudniającym nauki w szkole i pomocy w domu. 
Wolontariusz ma prawo do wsparcia ze strony koordynatora lub innych pracowników Wolontariatu Szkolnego. 
Wolontariusz nie powinien wykonywać prac objętych polityką etatową, czyli zastępować pracownika. 
Wolontariusz ma prawo do otrzymania pisemnego zaświadczenia o wykonanej pracy. 
Wolontariusz ma prawo być poinformowany o trudnościach, kosztach związanych z wykonywaną pracą. 
Nie wolno wywierać na wolontariusza presji moralnej w związku z realizowanym zadaniem pozostającym w konflikcie z jego przekonaniami. 
Wolontariusz ma prawo do rezygnacji z pracy wolontarystycznej uprzedzając odpowiednio wcześniej koordynatora Wolontariatu Szkolnego. 
 

OBOWIĄZKI WOLONTARIUSZA

Niepełnoletni członkowie Wolontariatu Szkolnego muszą przedstawić pisemną zgodę rodziców lub opiekunów na działanie w Wolontariacie. 
Wolontariusz ma obowiązek uczestniczyć w spotkaniach i szkoleniach Wolontariatu. 
Wolontariusz ma obowiązek respektować zasady Szkolnego Wolontariatu takie jak: 
 

-zasada osobistej pracy nad własnym rozwojem

-zasada zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy

-zasada troski o los słabszych

-zasada prawdy, przyjaźni, życzliwości.

 


4. Cechy wolontariusza

WYSOKI STOPIEŃ WRAŻLIWOŚCI, który pozwala na wnikliwą obserwacje świata, tego, co nas otacza. To pomaga dostrzegać wokół siebie ludzi potrzebujących, samotnych, bezradnych, cierpiących i chorych. Samo dostrzeżenie ich- to nie wszystko! Wielu ludzi bowiem dostrzega wokół siebie potrzebujących, ale przechodzi obok obojętnie, nie reaguje. 
 

EMPATIA, czyli umiejętność wczuwania się w sytuację i doznania drugiego człowieka, rozumienia i przeżywania jego cierpienia. Takie osobiste odbieranie drugiego człowieka skłania nas do zatrzymania się nad jego niedolą, wyzwala w nas potrzebę ochraniania go, udzielania mu pomocy. Wtedy pomagamy najbardziej skutecznie. Dajmy z siebie jak najwięcej, a to z kolei daje nam ogromną satysfakcję i zadowolenie z dobrze wypełnionego moralnego obowiązku. 
 

CIERPLIWOŚĆ, której należy się uczyć codziennie, wypełniając swe zobowiązania. Wymaga to dużego panowania nad swoimi emocjami, nad złością, zniecierpliwieniem, często nad lenistwem czy zniechęceniem. 
 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ za siebie, swoje działania i za swojego podopiecznego. Odpowiedzialność należy w sobie wzbudzać i wzmacniać. Poczucie odpowiedzialności jest dowodem naszej dojrzałości do podejmowania różnych ról społecznych. Musimy pamiętać, że jeśli zobowiązujemy się do czegoś, powinniśmy wcześniej ocenić nasze siły i umiejętności, aby nie podejmować zadań przerastających nasze możliwości. Nigdy nie należy obiecywać zbyt wiele, a potem nie wywiązywać się ze swoich zobowiązań. Lepiej wziąć na siebie mniej obowiązków, ale wywiązać się z nich sumiennie. 
 

WSPÓŁDZIAŁANIE- znacznie więcej można osiągnąć działając wspólnie niż indywidualnie. Takiego współdziałania należy uczyć się, aby nie przekształciło się w zażartą rywalizację i zaspakajanie niezdrowych własnych ambicji. 
 

PUNKTUALNOŚĆ- poszanowanie własnego czasu i czasu innych, to kolejna cecha, którą należy w sobie wypracować. 
 

GOSPODAROWANIE CZASEM jest bardzo cenną umiejętnością, tym bardziej, że wolontariusze swoją działalność społeczną godzą z nauką szkolną i obowiązkami domowymi. Nie można bowiem być „dobrym” wolontariuszem dla wszystkich podopiecznych, zaniedbując własną rodzinę albo nawet sąsiadów. 
 

TOLERANCJA i AKCEPTACJA- tak bardzo potrzebna zwłaszcza w kontaktach z osobami chorymi czy niepełnosprawnymi. To bardzo trudne zadanie, aby zaakceptować tę „inność” fizyczną czy psychiczną, umieć zobaczyć w osobie niepełnosprawnej pełnowartościowego człowieka. Nie każdy umie sobie z tym poradzić. Wymaga to pewnego treningu i przygotowania psychologicznego. 
 

„ WSTYD ZA ZŁO” , ważne jest wypracowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz poczucia wstydu za popełnione błędy czy wyrządzone krzywdy. Takie poczucie ma zastępować konstruktywną krytykę, służyć rozwojowi wewnętrznemu, pracy nad sobą w celu podnoszenia własnej wrażliwości, umiejętności i kwalifikacji. 
 

PRAWO DO SŁABOŚCI, do błędu czy porażki- nie jesteśmy nieomylni, zdarza się, że zrobimy cos źle, nie tak, jak planowaliśmy. Musimy sobie dać to prawo, nie załamywać się porażkami, ale wyciągać z nich konstruktywne wnioski na przyszłość- uczyć się na błędach. Zdobywamy w ten sposób nowe doświadczenia, które nas rozwijają, wzbogacają. Tak uczymy się nowych rzeczy, aby potem służyć radą i pomocą innym. 
 

DĄŻENIE DO SAMODOSKONALENIA SIĘ- wolontariusz powinien ustawicznie podnosić swoje umiejętności i doskonalić się wewnętrznie, aby pełniej i skuteczniej pomagać potrzebującym. 
 

 5. Karta etyczna wolontariusza

Wypełniam wszystkie zadania, do których się zobowiązałem.
Nie składam obietnic, których nie mogę dotrzymać.
Wiem, dlaczego chcę pomagać innym.
Jestem przekonany o wartości tego, co robię.
Zachowuję dyskrecję w kwestiach prywatnych.
Jestem otwarty na nowe pomysły i sposoby działania.
Wykorzystuję możliwość uczenia się nowych rzeczy, poszerzam swoją wiedzę.
Pytam o rzeczy, których nie rozumiem.
Stale się rozwijam - chcę wiedzieć jak najwięcej o wolontariacie 
Działam w zespole - pamiętam o tym, że samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.
Jestem osobą, na której można polegać.
Będę chętnie się uczyć - wiem, że nauka jest nieodłącznym elementem każdej dobrze wykonanej pracy.
Nie sprzeciwiam się kontroli nad sobą i nad moją pracą.
Uczestniczę w obowiązkowych spotkaniach.
Staram się być dobrym wolontariuszem.
 

6.  Ogólne zasady dotyczące działania i zachowania wolontariuszy:

 


 - opiekę nad  wolontariuszami sprawuje pedagog szkolny i chętni nauczyciele,

-  wolontariuszem może być uczeń klas 4-6 Szkoły Podstawowej nr 4 w Sochaczewie

- wolontariusz to człowiek  uczciwy,  uprzejmy i niewywołujący konfliktów, a także potrafiący współpracować z innymi wolontariuszami,

- wolontariusze i opiekunowie podczas trwania akcji mają  obowiązek  posiadania identyfikatorów.

- program pracy koła realizowany jest w ciągu jednego roku szkolnego, program jest zgodny z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły

- wolontariusze spotykają się z koordynatorem raz w tygodniu – na spotkaniach omawiane są bieżące sprawy, planowane dalsze działania i przydzielane obowiązki

- koordynator monitoruje pracę wolontariuszy i udziela wsparcia.

 


7.  System nagradzania wolontariuszy:

Działania zaangażowanych wolontariuszy są nagradzane poprzez:

- pochwałę koordynatora programu z wpisem do zeszytu korespondencji ucznia i dziennika,

 - pochwała udzielona na forum klasy,

 -powierzanie coraz bardziej odpowiedzialnych zadań.

- list gratulacyjny do rodziców i dyplom za całoroczną aktywna pracę na koniec roku szkolnego

 

Formularz_wolontariusza 

DO GÓRY
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.