REGULAMIN I ZAŁOŻENIA SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU
„Pomaganie mnie nakręca”
działającego w Szkole Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Sochaczewie
Wstęp
Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły - nauczycieli, uczniów i rodziców - na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka.
Okres nauki w szkole jest najwłaściwszy dla kreowania postaw altruistycznych. Wykorzystując otwartość i ciekawość świata młodego człowieka poprzez Wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia.
Staramy się , aby uczniowie w naszej szkole byli pełni pasji i zaangażowania, kierowali się wrażliwością i troską o drugiego człowieka. Uczniowie chcą nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.
Wolontariat również rozwija wśród dzieci postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia i uzależnień. Stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości, pomaga w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego.
Podejmowana przez uczniów-wolontariuszy aktywność wpływa pozytywnie na rozwój ich osobowości, jest ważna ze względu na wymiar edukacyjno- wychowawczy.
Pobierz >Formularz_wolontariusza <
1. Cele:
kształtowanie wrażliwości i empatii na potrzeby innych,
wykształcenie postawy otwartości i tolerancji wobec słabszych, chorych i potrzebujących,
integrowanie społeczności szkolnej,
zdobywanie nowych doświadczeń i umiejętności społecznych,
rozbudzanie wrażliwości dzieci na ludzką krzywdę,
motywowanie do działań bezinteresownych i altruistycznych,
szerzenie idei wolontariatu jako sposobu na życie,
podnoszenie poczucia własnej wartości,
wprowadzenie do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym,
realizacja swoich potrzeb, ambicji i uzdolnień,
rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie,
nawiązywanie kontaktów z organizacjami społecznymi działającymi na rzecz środowiska.
2. Obszary działania
Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne.
ŚRODOWISKO SZKOLNE
- akcje charytatywne i profilaktyczne na rzecz dzieci z naszej szkoły
- organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce
ŚRODOWISKO POZASZKOLNE
- Akcje charytatywne wspierające instytucje, fundacje, stowarzyszenia i osoby prywatne.
3. Prawa i obowiązki wolontariusza
PRAWA WOLONTARIUSZA
Wolontariusz ma prawo do zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw.
Wolontariusz ma prawo do podejmowania pracy w wymiarze nie utrudniającym nauki w szkole i pomocy w domu.
Wolontariusz ma prawo do wsparcia ze strony koordynatora lub innych pracowników Wolontariatu Szkolnego.
Wolontariusz nie powinien wykonywać prac objętych polityką etatową, czyli zastępować pracownika.
Wolontariusz ma prawo do otrzymania pisemnego zaświadczenia o wykonanej pracy.
Wolontariusz ma prawo być poinformowany o trudnościach, kosztach związanych z wykonywaną pracą.
Nie wolno wywierać na wolontariusza presji moralnej w związku z realizowanym zadaniem pozostającym w konflikcie z jego przekonaniami.
Wolontariusz ma prawo do rezygnacji z pracy wolontarystycznej uprzedzając odpowiednio wcześniej koordynatora Wolontariatu Szkolnego.
OBOWIĄZKI WOLONTARIUSZA
Niepełnoletni członkowie Wolontariatu Szkolnego muszą przedstawić pisemną zgodę rodziców lub opiekunów na działanie w Wolontariacie.
Wolontariusz ma obowiązek uczestniczyć w spotkaniach i szkoleniach Wolontariatu.
Wolontariusz ma obowiązek respektować zasady Szkolnego Wolontariatu takie jak:
-zasada osobistej pracy nad własnym rozwojem
-zasada zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy
-zasada troski o los słabszych
-zasada prawdy, przyjaźni, życzliwości.
4. Cechy wolontariusza
WYSOKI STOPIEŃ WRAŻLIWOŚCI, który pozwala na wnikliwą obserwacje świata, tego, co nas otacza. To pomaga dostrzegać wokół siebie ludzi potrzebujących, samotnych, bezradnych, cierpiących i chorych. Samo dostrzeżenie ich- to nie wszystko! Wielu ludzi bowiem dostrzega wokół siebie potrzebujących, ale przechodzi obok obojętnie, nie reaguje.
EMPATIA, czyli umiejętność wczuwania się w sytuację i doznania drugiego człowieka, rozumienia i przeżywania jego cierpienia. Takie osobiste odbieranie drugiego człowieka skłania nas do zatrzymania się nad jego niedolą, wyzwala w nas potrzebę ochraniania go, udzielania mu pomocy. Wtedy pomagamy najbardziej skutecznie. Dajmy z siebie jak najwięcej, a to z kolei daje nam ogromną satysfakcję i zadowolenie z dobrze wypełnionego moralnego obowiązku.
CIERPLIWOŚĆ, której należy się uczyć codziennie, wypełniając swe zobowiązania. Wymaga to dużego panowania nad swoimi emocjami, nad złością, zniecierpliwieniem, często nad lenistwem czy zniechęceniem.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ za siebie, swoje działania i za swojego podopiecznego. Odpowiedzialność należy w sobie wzbudzać i wzmacniać. Poczucie odpowiedzialności jest dowodem naszej dojrzałości do podejmowania różnych ról społecznych. Musimy pamiętać, że jeśli zobowiązujemy się do czegoś, powinniśmy wcześniej ocenić nasze siły i umiejętności, aby nie podejmować zadań przerastających nasze możliwości. Nigdy nie należy obiecywać zbyt wiele, a potem nie wywiązywać się ze swoich zobowiązań. Lepiej wziąć na siebie mniej obowiązków, ale wywiązać się z nich sumiennie.
WSPÓŁDZIAŁANIE- znacznie więcej można osiągnąć działając wspólnie niż indywidualnie. Takiego współdziałania należy uczyć się, aby nie przekształciło się w zażartą rywalizację i zaspakajanie niezdrowych własnych ambicji.
PUNKTUALNOŚĆ- poszanowanie własnego czasu i czasu innych, to kolejna cecha, którą należy w sobie wypracować.
GOSPODAROWANIE CZASEM jest bardzo cenną umiejętnością, tym bardziej, że wolontariusze swoją działalność społeczną godzą z nauką szkolną i obowiązkami domowymi. Nie można bowiem być „dobrym” wolontariuszem dla wszystkich podopiecznych, zaniedbując własną rodzinę albo nawet sąsiadów.
TOLERANCJA i AKCEPTACJA- tak bardzo potrzebna zwłaszcza w kontaktach z osobami chorymi czy niepełnosprawnymi. To bardzo trudne zadanie, aby zaakceptować tę „inność” fizyczną czy psychiczną, umieć zobaczyć w osobie niepełnosprawnej pełnowartościowego człowieka. Nie każdy umie sobie z tym poradzić. Wymaga to pewnego treningu i przygotowania psychologicznego.
„ WSTYD ZA ZŁO” , ważne jest wypracowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz poczucia wstydu za popełnione błędy czy wyrządzone krzywdy. Takie poczucie ma zastępować konstruktywną krytykę, służyć rozwojowi wewnętrznemu, pracy nad sobą w celu podnoszenia własnej wrażliwości, umiejętności i kwalifikacji.
PRAWO DO SŁABOŚCI, do błędu czy porażki- nie jesteśmy nieomylni, zdarza się, że zrobimy cos źle, nie tak, jak planowaliśmy. Musimy sobie dać to prawo, nie załamywać się porażkami, ale wyciągać z nich konstruktywne wnioski na przyszłość- uczyć się na błędach. Zdobywamy w ten sposób nowe doświadczenia, które nas rozwijają, wzbogacają. Tak uczymy się nowych rzeczy, aby potem służyć radą i pomocą innym.
DĄŻENIE DO SAMODOSKONALENIA SIĘ- wolontariusz powinien ustawicznie podnosić swoje umiejętności i doskonalić się wewnętrznie, aby pełniej i skuteczniej pomagać potrzebującym.
5. Karta etyczna wolontariusza
Wypełniam wszystkie zadania, do których się zobowiązałem.
Nie składam obietnic, których nie mogę dotrzymać.
Wiem, dlaczego chcę pomagać innym.
Jestem przekonany o wartości tego, co robię.
Zachowuję dyskrecję w kwestiach prywatnych.
Jestem otwarty na nowe pomysły i sposoby działania.
Wykorzystuję możliwość uczenia się nowych rzeczy, poszerzam swoją wiedzę.
Pytam o rzeczy, których nie rozumiem.
Stale się rozwijam - chcę wiedzieć jak najwięcej o wolontariacie
Działam w zespole - pamiętam o tym, że samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.
Jestem osobą, na której można polegać.
Będę chętnie się uczyć - wiem, że nauka jest nieodłącznym elementem każdej dobrze wykonanej pracy.
Nie sprzeciwiam się kontroli nad sobą i nad moją pracą.
Uczestniczę w obowiązkowych spotkaniach.
Staram się być dobrym wolontariuszem.
6. Ogólne zasady dotyczące działania i zachowania wolontariuszy:
- opiekę nad wolontariuszami sprawuje pedagog szkolny i chętni nauczyciele,
- wolontariuszem może być uczeń klas 4-6 Szkoły Podstawowej nr 4 w Sochaczewie
- wolontariusz to człowiek uczciwy, uprzejmy i niewywołujący konfliktów, a także potrafiący współpracować z innymi wolontariuszami,
- wolontariusze i opiekunowie podczas trwania akcji mają obowiązek posiadania identyfikatorów.
- program pracy koła realizowany jest w ciągu jednego roku szkolnego, program jest zgodny z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły
- wolontariusze spotykają się z koordynatorem raz w tygodniu – na spotkaniach omawiane są bieżące sprawy, planowane dalsze działania i przydzielane obowiązki
- koordynator monitoruje pracę wolontariuszy i udziela wsparcia.
7. System nagradzania wolontariuszy:
Działania zaangażowanych wolontariuszy są nagradzane poprzez:
- pochwałę koordynatora programu z wpisem do zeszytu korespondencji ucznia i dziennika,
- pochwała udzielona na forum klasy,
-powierzanie coraz bardziej odpowiedzialnych zadań.
- list gratulacyjny do rodziców i dyplom za całoroczną aktywna pracę na koniec roku szkolnego