Na czym polega dojrzałość szkolna
KAŻDY RODZIC WIEDZIEĆ POWINIEN, NA CZYM POLEGA DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA
Najogólniej można powiedzieć, że jest to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależniona od poziomu jego ogólnego rozwoju, od osiągnięcia takiego stanu rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i umysłowego, który umożliwia sprostanie obowiązkom szkolnym.
Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
- powiedzieć, jak ma na imię, nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców;
- obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazywać, co narysowało;
- ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny;
- dobrać w pary przedmioty lub obrazki; klasyfikować je wg. określonej zasady (np. owoce, zwierzęta, pojazdy), łączyć zbiory wg określonej cechy (np. kolor, wielkość);
- wskazać różnice w pozornie takich samych przedmiotach, obrazkach;
- przeliczać obiekty; po przeliczeniu przedmiotów powiedzieć, ile ich jest, wyznaczać wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych zbiorach zastępczych
- rozpoznać różne dźwięki z otoczenia (np. głosy zwierząt);
- prawidłowo wymawiać wszystkie głoski (a mowa jest poprawna pod względem gramatycznym i składniowym);
- wyodrębniać głoski w słowach w prostej budowie fonetycznej, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu (np. kran –tran, góra – kura, bada – pada, koza – kosa);
- podzielić zdanie na słowa, wyrazy na sylaby;
- opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową;
- dostrzegać zależności przyczynowo – skutkowe w historyjkach obrazkowych;
- rozwiązać proste zagadki;
- uważnie słuchać przez dłuższą chwile opowiadania, bajki, muzyki;
- wykonać podstawowe czynności samoobsługowe (samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć);
- wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych;
- wskazać lewą i prawą stronę swojego ciała i osoby stojącej na wprost;
- zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej;
- doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę; w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej.
- działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom, przewidywać konsekwencje swoich działań;
- potrafi nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest wrażliwy na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.
Rodziców, których niepokoją jakieś aspekty rozwoju ich pociech, zachęcam do skorzystania z możliwości przeprowadzenia konsultacji w najbliższej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz zapisanie dziecka na zajęcia terapii pedagogicznej, psychologicznej lub logopedycznej, dzięki którym ma ono szansę wyćwiczyć słabiej rozwinięte funkcje, osiągając odpowiedni poziom dojrzałości szkolnej.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
96-500 Sochaczew ul. Kusocińskiego 11
Tel. 46 8625219 ppp.e-sochaczew.pl