przejdź do Sochaczew.pl
722886 odwiedzin
Język angielski w Ruchu

Co prawda zakończyliśmy już realizację zadań w ramach Akcji „Ćwiczyć każdy może”, ale mamy kolejny dowód na to, że nasi uczniowie ruszają się regularnie nie tylko podczas lekcji wf i nie tylko w trakcie Roku Szkoły w Ruchu.

 W klasach I-III dzieci uczą się języka angielskiego za pomocą wszystkich zmysłów, często także poprzez gry i zabawy ruchowe.

Zarówno na etapie prezentacji materiału językowego, jak i w fazie jego utrwalania
i powtarzania, aktywizowane są różne systemy neurologiczne ucznia.

Technika uczenia się za pomocą różnych zmysłów stosowana jest podczas śpiewania piosenek, które połączone jest z poruszaniem się (np. tańczenie i wykonywanie poleceń lub czynności zawartych w tekście piosenki). Śpiewanie wywołuje najczęściej pozytywne emocje, sprawia dzieciom dużą przyjemność, a tym samym bardzo ułatwia zapamiętywanie nowych wyrażeń i struktur. 

Dzięki wykorzystaniu zabawnych i dynamicznych piosenek na lekcjach języka angielskiego, które są wspomagane odpowiednimi gestami, pomagamy dzieciom zapamiętać zwroty i wyrażenia, które na długo zapadają w ich pamięci. Do łączenia muzyki z ruchem doskonale nadaje się piosenka Head and shoulders. Śpiewa się ją kilka razy, za każdym razem szybciej. Dzieci pokazują przy tym części ciała, o których śpiewają.

Istotną rolę w utrwalaniu i powtarzaniu wprowadzonego słownictwa odgrywają również gry
i zabawy językowe. Rozwijają one sprawność fonetyczną, leksykalną i komunikacyjną. Doskonalą również kompetencje społeczne uczniów, uczą zadawać pytania i odpowiadać na nie, słuchać innych, współpracować z rówieśnikami i przestrzegać ustalonych reguł gry. Pozwalają również na eksperymentowanie z językiem obcym i rozwijają kreatywność uczniów. Do gier, które są najbardziej lubiane przez dzieci należą:

 

  • „Simon says” – zabawa polega na tym, że dzieci wykonują polecenia nauczyciela tylko wtedy, gdy komenda poprzedzona jest słowami: Simon says np. touch your arms! (dzieci dotykają swoich ramion), Simon says np. point to your head! (dzieci wskazują na swoją głowę);
  • Zaśpiewaj i zareaguj – dzieci dostają po jednym słowie do zapamiętania. Słowo musi pochodzić z piosenki lub rymowanki. Włącz nagranie i poproś, aby dzieci wstały i usiadły, gdy tylko usłyszą przydzielone im słówko;
  • Zaśpiewaj i ustaw karty – dzieci dostają karty obrazkowe, zadaniem uczniów jest wysłuchanie tekstu piosenki i ustawienie się w takiej kolejności, w jakiej występują słówka ilustrowane przez nich karty;
  • Zabawa ze wstążką – na dywanie rozwiń długą wstążkę (ok. 5m), dzieci ustawiają się wzdłuż wstążki, po jednej stronie. Nauczyciel wybiera dwie karty obrazkowe, najczęściej są to takie słówka, które trudno jest zapamiętać (np. pen / pencil). Nauczyciel mówi nazwę jednej rzeczy, a uczniowie muszą przeskoczyć na stronę, po której znajduje się dana karta;
  • Taniec części ciałazabawę można przeprowadzić, gdy dzieci znają już nazwy części ciała. Dzieci dobierają się parami. Nauczyciel wydaje komendy, a uczniowie wskazują na dane części ciała, np.: hand to hand; knee to knee; head to head; elbow to elbow;  
  • Bring me… - rozłóż w sali przedmio­ty wcześniej poznane na zajęciach, wydawaj polecenia poszczególnym dzieciom np.: Ania, bring me a car; Tomek, bring me a rabbit. Mo­żna rozbudować polecenia, wskazując, w jaki sposób dziecko ma się poruszać lub jakie zwierzątko ma udawać np. Ewa, bring me a red train. Jump! lub Jump like a rabbit! 

 

Wyżej wymienione gry i zabawy urozmaicają lekcje języka angielskiego. Dzieci chętnie bawią się, nie zdając sobie sprawy, że przy okazji uczą się, zapamiętując słownictwo oraz kształtują prawidłową wymowę i akcent.

FILMIK

Opracowanie i prowadzenie:

nauczyciel j. angielskiego

Aleksandra Zielińska

 Bibliografia:

M. Pamuła „Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym”

A. Wieczorek „I can sing - piosenki po angielsku dla najmłodszych”

http://www.edukacja.edux.pl/

 Zdjęcia:

Aleksandra Zielińska

Joanna Winnicka

 

A A A
31.03.2014
godz.13:40
 
kontakt
imię i nazwisko
adres e-mail
wiadomość