402375 odwiedzin
 
 

Na czym polega dojrzałość szkolna

A A A

KAŻDY RODZIC WIEDZIEĆ POWINIEN, NA CZYM POLEGA DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA

Najogólniej można powiedzieć, że jest to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależniona od poziomu jego ogólnego rozwoju, od osiągnięcia takiego stanu rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i umysłowego, który umożliwia sprostanie obowiązkom szkolnym.

Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:

  •   powiedzieć, jak ma na imię, nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców;
  • obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazywać, co narysowało;
  • ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny;
  • dobrać w pary przedmioty lub obrazki; klasyfikować je wg. określonej zasady (np. owoce, zwierzęta, pojazdy), łączyć zbiory wg określonej cechy (np. kolor, wielkość);
  • wskazać różnice w pozornie takich samych przedmiotach, obrazkach;
  • przeliczać obiekty; po przeliczeniu przedmiotów powiedzieć, ile ich jest, wyznaczać wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych zbiorach zastępczych
  • rozpoznać różne dźwięki z otoczenia (np. głosy zwierząt);
  • prawidłowo wymawiać wszystkie głoski (a mowa jest poprawna pod względem gramatycznym i składniowym);
  • wyodrębniać głoski w słowach w prostej budowie fonetycznej, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu (np. kran –tran, góra – kura, bada – pada, koza – kosa);
  • podzielić zdanie na słowa, wyrazy na sylaby;
  • opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową;
  • dostrzegać zależności przyczynowo – skutkowe w historyjkach obrazkowych;
  • rozwiązać proste zagadki;
  • uważnie słuchać przez dłuższą chwile opowiadania, bajki, muzyki;
  • wykonać podstawowe czynności samoobsługowe (samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć);
  • wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych;
  • wskazać  lewą i prawą stronę swojego ciała i osoby stojącej na wprost;
  • zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej;
  • doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę; w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej.
  • działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom, przewidywać konsekwencje swoich działań;
  • potrafi nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest wrażliwy na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.

Rodziców, których niepokoją jakieś aspekty rozwoju ich pociech, zachęcam do skorzystania z możliwości przeprowadzenia konsultacji w najbliższej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz zapisanie dziecka na zajęcia terapii pedagogicznej, psychologicznej lub logopedycznej, dzięki którym ma ono szansę wyćwiczyć słabiej rozwinięte funkcje, osiągając odpowiedni poziom dojrzałości szkolnej.

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

 96-500 Sochaczew ul. Kusocińskiego 11

Tel. 46 8625219          ppp.e-sochaczew.pl

 
kalendarz wydarzeń
marzec 2017
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
najnowsze zdjęcia
 
 
kontakt
Zachęcamy Rodziców do wyrażania opinii na temat szkoły, składania wniosków oraz zadawania pytań.

imię i nazwisko
adres e-mail
miejsce na opinię, wniosek, pytanie